Caves :: Пещерите в България :: Истории и коментари

Търсене:

ВХОД | Регистрация | Начало | Карта на България с пещерните райони | Галерия | Карти | Форум

Коментари, разкази, истории, допълнителна информация

tanyo_sm - Емитова дупка30.08.10
Ние ходихме да търсим тази пещера, като обиколихме венеца на Емитова чука, но за съжаление не я открихме. Ако някой разполага с повече информация моля да я сподели. Там е добре да се сложи паметна плоча в чест на българския хайдутин.

tanyo_sm - Левица - врелото16.08.10
От центъра на селото се продължава по улицата успоредна на река Левица. Това е в източния дял на селото. Достига се до южния край. Пътя завива наляво и след 149 м. вляво се вижда малко циментово мостче. Не се минава по него, а се продължава направо. След 350 м. се стига до голям вир с градини около него. В горния край на вира се пресича реката и се минава през градина оградена с дървена тараба. Пресича се градината и през капини и коприви се влиза в гората. Там личи малък поток който води до входа на пещерата. Входа стои на около 15 м. от реката на източния бряг.

tanyo_sm - Плешовата пещера16.08.10
От центъра на селото, където е църквата и площада се тръгва на юг по улицата на река Левица. Скоро вляво има мостче по което се минава и от там се излиза в източния край на селото. Пътя се дели на две- надясно върви през борова гора и минава край каптаж, а вляво излиза на широка ливада и пак хваща нагоре, като вдясно се пада боровата гора. Принципно и двата пътя тук се сливат и водят до едно и също място. Продължава се нагоре пеша или с джип, но терена е тежък. Навлиза се в млада дъбова гора, после в букова гора. След S- образен завой се стига до кладенче. След 270 м. се излиза на Плешовото. Това е плато с височина 720 м.н.в. оградено от север от Мангесина чука и Ганчова чука- 743 м.н.в. и от юг от Чуката- 852 м.н.в. От тук се открива широка поляна с лек наклон на изток. Продължава се по пътя на изток и след 512 м. се достига до въртоп, в който има китка дъбове. В дъното на въртопа са двата входа на пропастта.

tanyo_sm - Меча дупка16.08.10
Тръгва се по пътя северно от селото, който извежда на височината Ботин дел. Стига се до остър завой на ляво. От там до входа на пещерата е около 1940 м. Върви се по пътя 670 м. В ляво се открива широк дол. Над него северно започва скален венец, който месните наричат Венъц. Тръгва се по него нагоре. След около 1300 м. се стига до входа на пещерата. Той се намира на северния ръб на венеца и гледа точно в голямата кошара долу в Ражин дол.
Входът на Айдучката дупка е под Мечата дупка и пак е срещу кошарата, но до него се достига отдолу, като се изкачва венеца по нещо като стапала. Точното място не ми е известно.

tanyo_sm - Еврейски реп16.08.10
Северно от селото е височината Ботин дел. По нея се изкачва поддържан черен път, който достигайки до върха прави завой на северозапад. Върви се по него и след около 280 м. се достига до отбивка в дясно. Тя слиза в Ражин дол, пресича го и продължава нагоре по ската (западния край на м. Пърсиня, където са лозята). Скоро в ляво се вижда само лозе, в което собственика е оставил светлосиня кола, която не е в движение. Това може да служи за ориентир. В долния (западния) край на лозето има обрасла с трева, трудно забележима пътека. Тя завива покрай ъгъла му на север и се губи. Върви се право нагоре към баира и се достига до гора от свинаки (див габър) с пръснати из нея стърчащи варовикови скали. Тук си личи пътеката, която върви нагоре през свинаките и излиза след около 90 м. на поляна. Точно там където пътеката излиза на поляната погледни вляво. Има Купчина варовикови скали, които по нищо не подсказват, че тук е входа на пещерата. Той представлява процеп, както е описан по горе, но е затиснат с големи скални отломъци, като клинове и затова не се вижда. В горния край на процепа се открива пролуката от която става спускането в пещерата.
На самият мен ми беше трудно да я открия. Първо се заблудих и тръгнах от лозето на запад и след 100 м. излязох при стара колиба или кошара зидана с камъни, а по натам пътека ме отведе до Ражин дол. Ако намерите колибата, значи сте на грешен път. Върнете се до лозето и карайте по описанието и ще я намерите. Успех!

tanyo_sm - Парасинска пропаст16.08.10
Излиза се в северния край на селото, където е църквата. Преди да се стигне до църквата се тръгва по улицата нагоре в ляво. Тя извежда до резервоар за вода. Продължава се по черен път на север. След 255 м. пътя се разделя на две. Тръгва се по десния път, който завива на изток. След около 60 метра вляво непосредствено до пътя се вижда входа на пропастта с маркировката си сред поляна в малки варовикови скали.

tanyo_sm - Липова дупка17.04.10
Искам да се поправя. Липова дупка не е тази, която съм описал, а се намира по- надолу някъде. Пещерата, която съм описал по- горе съществува, но не фигурира в списъка на сайта. Името и не ми е известно. Като за начало звучи добре- Дупката у Крачетиня.

tanyo_sm - Липова дупка06.04.10
Местните я наричат още Говеждата дупка. Намира се в долината на река Крачтина на десния и бряг в гора. До нея може да се стигне по черен път започващ малко след и срещу старата кожарска фабрика тръгващ на север към полите на Широка планина. След около 600 метра се излиза на кръстопът. Пътят в ляво слиза към лозята на с. Горна Лука, а десният път е този по който идваме ние. Главният път продължава нагоре към билото на Широка планина. Точно на това място на кръстопътя, в дясно (източно) е дола на Крачтина. Слиза се в гъстака и там наблизо е широкия вход на Липовата или Говеждата дупка. Вътре е широко като в стая. Има следи от пален огън и надписи.

Сайтът е в режим "Уики" и от тук нататък в него ще се напрупва информацията, която имате желание да споделите.

Време: 0.03 секунди, изпълнени 4 заявки.

Сайтът е достъпен на адрес caves.4at.info.